sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Ou-ou-ou she’s a lady – jep, nainen hän on


Vietimme vaalisunnuntaita harvinaisella tavalla, sillä kansalaisvelvollisuuden lisäksi meillä ei ollut mitään tekemistä, vaan oli aikaa leikkiä ja pelata rauhassa, katsoa leffaa, löhötä sohvalla ja jopa naputella uutta tekstiä tänne blogiin. Ajattelin tällä kertaa avautua rohkeasti päivähoidosta ja naisellisuudesta - korvapuustin uhasta huolimatta. Enkä tarkoita nyt sitä maistuvaa lämmintä leivonnaista.

Meidän perheessä ei ole harjoitettu nykyisin jonkun verran suosiota kasvattanutta sukupuolineutraalia tai sukupuolisensitiivistä kasvatusmallia, mutta ei myöskään tietoisesti tyrkytetty mitään ”perinteistä” naisen mallia tyttärellemme. Tästä huolimatta hän on kyllä aivan selvästi poiminut jo jostain itselleen paljon perinteisiä naisellisia piirteitä.

Meikkaamishalut, hoivavietti, yms. ovat nykyisin vain laihoja todisteita naisellisuudesta, joten niitä en laske tässä yhteydessä mukaan, vaan ylivoimaisesti selvin naisellisuuden merkki on jatkuvat mielialan ja mielipiteen äkilliset vaihtumiset.

”Mä haluun musiikki, eiku emmä haluu musiikkii - emmä haluu täällä olla, mä haluun täällä olla - mä haluun isin pyyhkimään, eiku mä haluun äitin pyyhkimään - jne, jne, jne.”



Eipä nyt kuitenkaan jatketa tuosta aiheesta sen enempää, jotta ei tule vaimolta, tai Feministiliitolta, napakkaa palautetta korvalehteen. Olen välillä valitellut päiväkotimme tarkkaavaisuutta ilmoitettujen hoitoaikojen seuraamisessa, mutta pikkuhiljaa olemme (tai ennemminkin ehkä minä olen) saaneet itse kiinni rytmistä. Vaikka minä olen tottunut elämäni rytmittämiseen päivittäisten harjoitusten tiimoilta jo lähes parin vuosikymmenen ajan, niin jostain syystä alkuillan noutoaikojen rytmityksen kanssa oli aluksi aika paljon vaikeuksia. Mutta pikkuhiljaa homma on tosiaan lähtenyt rullaamaan kivuttomasti. Perinteistä kasista neljään tai jotain muuta säännöllistä työaikaa tekevien mielestä tämä saattaa kuulostaa oudolta, mutta kun oma työni ei ole millään tavalla työajan osalta säännöllinen, niin se aiheuttaa aina välillä vähän haasteita. Oppimista ikä kaikki!

En ole vielä ”päässyt” edustamaan tytärtäni mihinkään vanhempainiltaan. Tyttäremme päiväkodissa on ollut vasta yksi vanhempainilta, mutta minä olin silloin työreissulla ulkomailla ja vaimoni oli töissä, joten meillä molemmilla on vielä vanhempainiltadebyytti tekemättä. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että kun ensimmäinen vanhempainilta tulee kohdalleni, niin tunnen olevani taas muutaman ylimääräisen vuoden vanhempi.

Vanhempainillan sijasta pääsimme keväällä sentään vierailemaan illalla koko perheen voimin päiväkodilla, kun siellä järjestettiin ”kevätjuhla”. Ehdin juuri parahiksi ulkomaan työreissulta mukaan, sillä en missään nimessä olisi halunnut jäädä paitsi ensimmäisestä tällaisesta tapahtumasta. Vielä emme päässeet nauttimaan tyttäremme ja hänen kavereidensa valmistamista esityksistä, vaan illan epistolassa oli vain yhdessä leikkimistä, muihin tutustumista ja grillaamista. Ilta oli oikein mukava ja makkarakin hyvää.

Ja loppuun vielä otsikon innoittamana vähän ou-ou-outa…


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti